fbpx

3Dexpo 2018 – Frågor till Aaron Sims

En av gästföreläsarna på 3Dexpo 2018 var Aaron Sims från Aaron Sims Creative (ASC), som höll en bejublad föreläsning om ASCs arbetsflöde med konceptdesign för filmer och tv-serier. I fokus – och även med på scen – var Demogorgon från tv-serien Stranger Things. Det var en 3D-printad kopia som tagits fram för detaljstudier, gjord med en Formlabs Form 2 3D-skrivare.

F: Har ASC någonsin konceptdesignat eller formgivit rekvisita eller attribut till film eller tv-serie som senare tillverkats på riktigt?

S: Som tur är har aldrig några av de filmvapen vi designat blivit tillverkade. De är mer skrämmande än vilket som helst av våra filmmonster! Men när vi exempelvis designar filmrobotar tänker vi alltid på hur de skulle kunna röra sig och fungera, om de hade tillverkats. Ofta hämtas inspiration från naturen och hur djur är uppbyggda och rör sig. När man sen ser vad som produceras av t.ex. Boston Dynamics, som ju tillverkar verkliga robotar, ser man likheter med våra formgivningar. Vi tänker nog lika och inspireras på liknande sätt.

F: Och om en produkt från t.ex. Apple eller Sony hämtat inspiration från dina designer?

S: Jag skulle känna mig hedrad. Inspiration mellan fiktion och verklighet förekommer, se bara på dagens mobiltelefoner och Star Treks ”communicators”. Hollywood inspirerar formgivare, och tvärtom.

F: Du kallar presentationen ”From sketch to screen”. Du visar att skisser också leder till konceptdesign, modeller, rekvisita, scenografi, filmaffischer etc. Vad mer, hur ser framtiden ut?

S: Vi ville mest ha en catchy titel på presentationen. Nä, skämt åsido. Det vi gör går bortom film och tv. ”Screen” är en generell idé om var och hur man kan uppleva filmerna och tv-serierna. Samtidigt görs skissandet både traditionellt med papper och penna, men också med datorer.

Du nämnde kombinationen VR + filmmonster. Det låter läskigt och spännande! Hur spår du framtiden för VR inom er nisch?

S: ASC är just nu engagerade i ett VR-projekt på Dickens-boken ”En julsaga”, som kommer att visas på omfattande världsturné med start i Kanada. Man tar på sig headsets och iklär sig rollen som Scrooge och möter sina andar. Genom smart AI och realtidsanalyser av hur tittaren rör sig blir varje VR-upplevelse unik. ASC använder just nu både VR och AR i designfasen: vi visar t.ex. monster för skådespelare med VR-set. Då får de en tydlig känsla för monstrets storlek, tyngd och hur skrämmande de verkar. På så sätt kan skådespelare lättare anpassa sig och agerandet till CG-monstret under filminspelningen. Annars har inte VR utvecklats riktigt som branschen trodde för några år sedan. VR är ju inte film, det liknar inte något gammalt media. Vad som kanske behövs är en helt ny arena för VR-upplevelser. Ingen vet väl med säkerhet …

Läs mer

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.