fbpx

3Dexpo 2018 – Frågor till Hugo Guerra

Den prisbelönta regissören, VFX-supervisorn och föreläsaren Hugo Guerra var presentatör på årets 3Dexpo den 10 oktober. I sin föreläsning gav han publiken en unik förhandstitt på – och analys av – den nya live-action trailern för Warhammer: Vermintide 2, en trailer som han själv och Fire Without Smoke producerat för svenska spelutvecklaren Fatshark. Hugo gav en mycket lärorik och underhållande lektion i 3D-workflow i absolut världsklass.

F: Trailern som du just visat oss känns suggestiv, kuslig och apokalyptisk, och den har samtidigt förväntansbyggande fotorealism och texturMer lockande än avslöjande. Kort sagt: den ser fantastisk ut! Är du inte rädd att folk ska tro den är helt gjord i 3D?

S: Jag får den frågan hela tiden. Folk tror – eller är övertygade om – att den är gjord helt i 3D. Men egentligen är det filmade fysiska scener och ca 1.000 olika små modeller som massduplicerats i bild med hjälp av bl.a. Nuke. Kameraåkningen är först förberedd i 3D: en virtuella 3D-kamera animerades i Autodesk Maya. Den informationen styrde sedan den fysiska motion control-kameran under produktionen och filmningen på Stiller Studios, Lidingö. När sedan allt var filmat hamnade materialet i 3D igen för compositing och VFX. Det var inte bara en hyllning till klassiskt filmhantverk; hade vi gjort trailern helt i 3D hade budgeten förmodligen dragit iväg ca 5-6 gånger.

F: Vilka verktyg använde ni?

S: Vi använder nästan allt som branschen använder: för 3D-modellering Foundry Modo och Autodesk Maya med finjusteringar i ZBrush, vi använder Foundry Mari och Allegorithmic Substance för texturering, för rendering Autodesk Arnold eller Redshift. När det kommer till compositing: Foundry Nuke och NukeX för conforming och Final Cut X för editorials. Vi kör Adobe Photoshop för matte paintings och Houdini för fluidsimuleringar och explosioner. De är våra främsta verktyg, sen förekommer det några ytterligare i periferin.

Du nämnde att du arbetar i ett globalt kontor med 20 remote artists. Hur fungerar det? Är det 3D-branschens framtid?

S: Jag använder remote artists som jag känner väl och som ofta är i min egen ålder, runt 40 år. Ofta har de, som jag själv, arbetat på några av de större produktionsbolagen i en hektist storstad, t.ex. London. Med tiden har de valt en lugnare tillvaro och kanske bildat familj. De är senior artists som är trygga i sin arbetsmiljö, arbetar ofta hemma, har pålitlig arbetsmoral, ansvarskänsla och som uppskattar arbete på distans.

Fysiska kontoren kommer nog alltid att finnas. Det finns folk som vill ha mänsklig kontakten och arbeta på bolag, prata vid kaffemaskinen och sånt. Som lite äldre vill man ofta hålla sig utanför bolagen. Framtiden är kanske 50/50, eller en hybridlösning. Själv har jag arbetat på bolag och vet hur det är. Chatt och Skype fungerar bättre för mig. Unga idag är vana vid Internet, så kommande generationer kommer förmodligen att arbeta i större utsträckning som remote artists.

F: Trailern är verkligen snygg och kommer att sälja in speluppdateringen när den släpps. När blir det?

S: Trailern bör bli publik runt PS4-releasen. Då brukar marknadsföringen göra extra insatser eftersom Playstation-plattformen har flest användare, runt 100 miljoner. Just nu ser det ut att bli release före julhelgen. Parallellt tillverkas karaktärer som modeller för spelare och samlare, och de lanseras i samband med att speluppdateringen släpps.

Tack, och varmt välkommen åter till 3Dexpo!

Läs mer

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *