fbpx
Featured Video Play Icon

Upptäck modelloptimering med Simplygon

Inom 3D-grafik finns det ett gammalt känt problem. När man 3D-modellerar för hand eller t.ex. 3D-skannar, brukar man sällan bry sig om eller ha bra kontroll över hur många polygoner en 3D-modell består av. När man sedan dock skall visualisera modellen i en realtidslösning (t.ex. datorspel) eller för rendering, kan för många polygoner rentav göra processen omöjlig.

Lösning för detta är oftast att man polygonreducerar ursprungsmodellen och eftersom det just handlar om en minskning av antalet polygoner kan det innebära att modellen förlorar i form och kvalitet.

Det svenska företaget Donya Labs har sedan länge en kraftfull lösning för polygonreducering där man som användare bestämmer vilken uppfattningsnivå man vill att betraktare ser modellen i. Donyas program Simplygon reducerar sedan modellen så att det blir precis lagom bra, både när det gäller polygonantal, animering och textur.

I videon ovan kan du se Koshi Hamedi förklara hur Simplygon fungerar.

Läs mer

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *