fbpx
Årets 3Dexpo – en sammanfattning

Årets 3Dexpo – en sammanfattning

Årets 3Dexpo på Bio Rio i Stockholm blev en succé och ett evenemang som överträffade många förväntningar. Av anledningar som ska undersökas närmare uteblev tyvärr ett relativt stort antal besökare som hade anmält sig till årets 3Dexpo. De som kom fick å andra sidan uppleva insiktsfulla och kunniga föreläsningar, produktvisningar, tips på arbetsflöden, framtidsspaningar för branschen och kontaktskapande mingel. Och god mat i rikliga mängder!

Inledningsvis gick Glenn Frey från MAXON upp på scenen och visade nyheter i Cinema 4D R17. Han följdes av Julie Heyde som ur ett användarperspektiv visade hur hon arbetar som spelutvecklare av bland annat VR-miljöer. Hon skapade en VR-miljö från en tom 3D-scen i Cinema 4D. Med hjälp av ett par VR-glasögon som skickades runt fick även publiken uppleva VR-miljön.

Efter det kom Rob Barnes och Nick Smith från Marmalade som visade hur fullt anpassningsbara Marmalade SDK används för att skapa spel med liten mängd kod ut till många plattformar.

Efter lunch var det Tim Flett från Autodesk som visade exempel på nyheter som underlättar för 3D-artister i Autodesk 3ds Max, Autodesk Maya och även nya spelmotorn Autodesk Stingray. Hans inbjudna gästföreläsare Matti Ööpik från Future Group gjorde en framtidsspaning in i spelbranschens förväntade utveckling.

Koshi Hamedi från Simplygon visade sedan vad man bör tänka på vid utveckling av VR: vilken hårdvara att använda, att man håller sig inom VR-teknikens specifikationer och rådande tumregler för att erbjuda bästa möjliga VR-upplevelse.

Efter fikat var det dags för Teddy Bergsman som visade och berättade på ett personligt och inspirerande sätt hur han på egen hand utvecklat både företaget Quixel och dess redan etablerade produkter för effektiv och fotorealistisk texturering. Quixels produkter används av flera stora aktörer inom spel och film. Kommande spelet Star Wars Battlefront som släpps av DICE i höst och nästa års storfilm Djungelboken är båda texturerade med Quixels produkter.

Avslutningsvis blev det lotteri med fina vinster. Vinnarnas visitkort drogs av Julie Heyde ur en gammal filmask och ett flertal värdefulla programlicenser och andra uppskattade gåvor från 3Dexpo-sponsorerna fick nya ägare.

Tack alla 3Dexpo-deltagare och föreläsare som fulländade dagen! Vi vill också tacka Bio Rio för det trevliga bemötandet, de fina lokalerna och den goda maten. Creative Tools och 3Dexpo kommer gärna tillbaka!

Läs mer

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.