fbpx

CUSTOMER SPOTLIGHT

Brandworks levererar från idé till produktion och montering med hjälp av Rhino och KeyShot

bw_logo_black

CUSTOMER SPOTLIGHT

Brandworks är en helhetsleverantör som erbjuder allt från idé och design till produktion och montering av mässmontrar, showrooms, popup-butiker och varumärkesbyggande inredning. De har gjort uppdrag åt företag som Saab, Spotify, Scania, H&M, Monki och Sonex. 

Vi på Creative Tools levererar bland annat 3D-designmjukvaran Rhino och renderaren KeyShot till Brandworks, och har pratat med deras projektledare Wilhelm Broman för att ta reda på hur deras arbetsflöde ser ut. 

"Det är det som är så himla bra med KeyShot. Det går sjukt fort att få fram en visualiserande bild som är väldigt talande!"
Wilhelm Broman
Grundare och projektledare på Brandworks

Kan du berätta lite om dig själv och Brandworks?

Jag jobbar på ett företag som heter Brandworks, som jag varit med och drivit upp sedan starten. Företaget grundades år 2013, och då var vi ett gäng byggare som monterade ihop mässmontrar och dylikt. 

Jag och en av mina kollegor är väldigt nyfikna av oss, och ville utveckla företaget. Vi satte därför igång och började lära oss 3D ganska snabbt. Vi började skissa upp montrar i 3D, och utvecklade den typen av produkt.

Sedan dess har företaget utvecklats till att bli en helhetsleverantör som erbjuder allt från idé och design, till visualisering, produktion och montering av bl.a. mässmontrar, showrooms, popup-butiker, butiksinredning och så vidare. 

Från att vara tre bröder år 2013, är vi nu 30 anställda. Vi har bland annat ett gäng som är ute och etablerar och monterar mässmontrar, tio personer i produktion, sju projektledare, och fem som ritar, konstruerar och designar. 

 

Här kan vi se en mässmonter som Brandworks levererat till Tele 2 för eventet Dreamhack. Bilden är renderad i programmet KeyShot.

Vad väckte ditt intresse för 3D, visualisering och design?

Jag alltid haft den kreativa delen i mig. Jag har inte pluggat något, utan är självlärd med ett starkt intresse för design, produktion, möbeltillverkning och inredningsarkitektur. 

I början matade vi våra CNC-maskiner med DFX-linjer med hjälp av Adobe Illustrator. Men det resulterade i en hel del missar, så vi tyckte att det var bättre att designa i 3D direkt. Det var väl den största anledningen till att jag ville lära mig 3D.

Vad är unikt med det förhållningssätt som Brandworks tar i ett projekt?

Det är vår närhet till produktionen. Det är väldigt unikt med Brandworks. Just nu sitter jag bara några trappsteg från snickeriet, och i princip ovanpå metallverkstan. 

Eftersom vi själva tillhandahåller hela flödet, från design till produktion till montering och installation, kan vi rendera ut riktigt verklighetstrogna bilder av våra produkter med hjälp av KeyShot. Renderingarna av våra produkter matchar de fysiska slutprodukterna. Det är en av våra styrkor. 

Många designers har inte det helhetsperspektivet som vi har, utan kanske designar något de tycker är snyggt, utan att ha koll på produktionen därefter. Då kan det bli väldigt svårt att återskapa den fysiska produkten. 

Vi är också väldigt nyfikna, och inte rädda för att prova nya tillvägagångssätt och tillverkningsmetoder. Vi försöker hela tiden vara i framkant. Just nu kollar vi mycket på återvunna plastdetaljer och 3D-printing. Vi 3D-printar bland annat mindre delar till produkter, som små hattar, skruvar och lampor.

 

Pallar som Brandworks modellerat i Rhino och visualiserat i KeyShot.

Vilken är din primära 3D-modelleringsprogramvara?

Jag använder 3D-modelleringsprogrammet Rhino. Valet föll på det en gång i tiden då jag hade kollegor och samarbetspartners som var duktiga i det. Det är lättmodellerat, och ett väldigt effektivt verktyg för oss att få upp förklarande skisser. Det passar oss på Brandworks väldigt bra, för det är så mångsidigt.

Hur och var i processen används KeyShot?

Vi använder främst KeyShot för att sälja in vår design. Det är ett snabbt och smidigt program för att visa och förklara för våra slutkunder hur det kommer att se ut i slutändan. Det är enkelt att placera ut ljus och att få ut riktigt snygga renderingar. 

KeyShot hjälper till att kommunicera vår idé för att undvika missförstånd mellan oss och kunden. Tidigare, när vi inte hade ett bra renderingsverktyg och istället använde oss av Adobe Illustrator och ritade upp plana ytor, så var det väldigt svårt att förmedla en rättvis bild och känsla av vår idé. 

KeyShot är ett väldigt bra verktyg för att lägga ljus, ytor och texturer och för att snabbt addera logotyper och allt sånt där. Det hälper oss att ge en bra och klar bild av våra slutprodukter.

Kan du berätta om ert arbetsflöde i ett projekt?

Först modellerar vi upp allt i Rhino. I exemplet på bilden är hyllan vår produkt. Istället för att modellera upp hela miljön, så blockar vi bara upp den miljö vår slutprodukt ska stå i. Sedan lägger vi tiden och krutet på hyllan vi ska sälja. 

Ibland har vi tid att lägga en hel dag på ljussättning, ibland har vi ingen tid alls. I det här fallet så var det väldigt bråttom, och det är det som är så himla bra med KeyShot. Det går sjukt fort att få fram en visualiserande bild som är väldigt talande! 

När produkten är 3D-modellerad i Rhino, visualiserad i KeyShot och kunden godkänt designen, så skickar vi bilderna till vår produktion. Den fysiska hyllan kommer sedan att byggas upp och det fysiska exemplaret blir likadant som på den renderade bilden.

Vilka råd skulle du ge till andra som är intresserade av att komma igång med KeyShot?

Det är ett sjukt lättanvänt och tidseffektivt renderingsprogram. I princip självförklarande. Trots användarvänligheten, kan man ändå gå djupare och grotta ner sig i mer avancerade detaljer och funktioner. 

Ju mer man sitter i det, ju bättre blir man ju såklart. Men redan från start går det att få ut något väldigt enkelt och fint. Det är lättrott!