fbpx
Så använder Jacobs 3D-designvisualiseringsverktyg

Så använder Jacobs 3D-designvisualiseringsverktyg

Med en bakgrund inom arkitektur och en passion för visualisering är det ingen överraskning att Jim Kessler, regissör för Visual Media Group på Jacobs, ett globalt solutions-företag, förlitar sig på SketchUp och ett brett utbud av renderingsverktyg för att kommunicera projektdesign och processer.

Läs nedan där vi beskriver hans teams visualiseringsprocess, som har vunnit flera utmärkelser från American Society of Architectural Illustrators (ASAI).

Prisbelönt bild från ASAI. Projekt: Tyndall Air Force Base. År 2020.

Berätta lite om din bakgrund, ditt företag och hur din grupp är organiserad. 

Jag studerade arkitektur och det var också inom det jag startade min karriär. Jag praktiserade i flera år innan jag hittade min passion för visualisering. Jag älskar att kunna använda digitala designverktyg för att främja visuell kommunikation av idéer.

Jag började på Jacobs för 22 år sedan och här har jag fått bygga min karriär och fokusera på de aspekter av design som jag gillar mest. Jacobs tillhandahåller innovativa lösningar och skräddarsydd kommunikation för ett brett spektrum av industrier inklusive allt från flyg till arkitektur.

Efter att ha identifierat ett kritiskt behov av holistiska medielösningar för Jacobs skapade jag Visual Media Group. Vi är ansvariga för att introducera företaget till ny teknik, visuellt kommunicera en design eller berätta en historia och skapa övertygande visualiseringar. Jag tycker om att tänka på vår grupp som teamet som ”tänder glödlampan” som hjälper kunder att kommunicera ett projekts avsikt och inverkan på deras beståndsdelar, gruppmedlemmar i bredare samhällen.

Kommunicera projektdetaljer med SketchUp och 3ds Max. Projekt: Fort Bliss centrum i El Paso, Texas.

Jag leder över 20 anställda som arbetar över hela världen.  Vi fokuserar på skräddarsydd kommunikation för företag och försöker berätta designhistorier genom en konstnärlig, visuell lins. Min grupp har tre servicelinjer: 

3D-visualisering: Detta team hanterar modellering av design, integrering av BIM-modeller i en design, skapandet av renderingar och utveckling av spelmotorer i realtid. Vi anses faktiskt vara den främsta AEC-partnern för Epic Games.  

Videografi: Detta team hanterar allt från utveckling av manus, storyboarding, filmning och vi har till och med några FAA-certifierade drönarpiloter. 

Interaktiva medier: Detta team levererar webbutvecklingsprojekt, virtual och augmented reality, digitala realtidslösningar och utveckling av mobilappar. 

Jag har också precis accepterat ytterligare en roll som Global Technology Leader for XR (Extended Reality) där jag kommer att införliva uppslukande/augmented reality-verktyg och upplevelser för framtida projekt.  

Vanligtvis skulle dessa team vara utspridda på olika företag, och det ville jag inte. Jag tror att den mest effektiva lösningen för en klient är att ha ett helhetsgrepp. 

Hur kom du igång med SketchUp?

Jag har 3D-modellerat under hela min karriär – även innan SketchUp fanns. Jag brukade använda ett av de ursprungliga Macintosh-baserade 3D-arkitektoniska modelleringsprogrammen från 80-talet. Det gjorde det möjligt för mig att göra nativ 3D-modellering i sektioner. Som jag sa tidigare har jag alltid varit intresserad av användningen av datorer i designprocessen. 

Jag började använda SketchUp i samma veva som det släpptes. Det var så lätt att använda och inlärningskurvan var låg. Möjligheten att snabbt modellera designalternativ var olik alla andra verktyg jag hade använt tidigare. Jag förespråkade faktiskt användningen av SketchUp för flera av våra Senior Principal Designers eftersom jag visste vilken positiv inverkan det skulle ha på deras teams arbetsflöden. Jacobs har många licensierade arkitekter i USA, av vilka många använder SketchUp som ett nyckelverktyg i sin designprocess.

En av de första 3D-modellerna jag skapade i SketchUp. Detta används nu i SketchUp Hjälpcenter.

Berätta lite om hur du för närvarande använder SketchUp och ditt arbetsflöde.

Eftersom vårt teams ansvar omfattar allt som involverar visualisering, förlitar vi oss på ett brett utbud av verktyg – ett av dem är SketchUp.

SketchUp används i Fort Bliss centrumprojekt.

Vårt normala arbetsflöde innebär att arkitekturteamet utvecklar den grundläggande designen i SketchUp. Sedan exporterar vårt team 3D-modellen och finjusterar den. Vi städar upp modellen och tar bort alla onödiga komponenter. När vi är klara är det bara rå geometri som är kvar. Vårt team importerar det sedan till 3ds Max eller TwinMotion så att vi kan använda verktyg som V-Ray tune för texturer på plana ytor. Vi gör om den i annan programvara så att vi lättare kan visa brister som rost på en metallyta. I det här skedet lägger vi till entourage igen från vårt stora renderingsfärdiga, interna innehållsbibliotek. Allt som återstår vid denna tidpunkt är att köra en visualiseringsexport av hög kvalitet. För att stödja detta har vi en renderingfarm med cirka 30 dedikerade datorer.

En högupplöst rendering. Projekt: Fort Bliss i El Paso, Texas.

Berätta lite om priset du vann från American Society of Architectural Illustrators med SketchUp & Photoshop.

Varje år skickar vi in ​​ett visualiseringsprojekt till American Society of Architectural Illustrators (ASAI) Architecture in Perspective Competition. Förra året skickade vi in ​​våra designs för Tyndall Airforce base och vi vann ett pris för excellens. Grunden för denna design låg i SketchUp och sedan renderade vi den i 3ds Max. Vår stil var baserad på hyperrealism – ett snäpp över fotorealism, och ett aktuellt tema och stil i branschen. Denna stil är väldigt stämningsbaserad. För just den här bilden fokuserade vi på ett regnskott. Vi försökte fånga ett skyfall i Florida-regionen vid 15-tiden. Du kommer att märka skarpa reflektioner och skuggor som hjälper till att berätta den här historien. Vi har också införlivat grundläggande designprinciper som att ha en förgrund och bakgrund och att tillämpa tredjedelsregeln.

Prisbelönt projekt från ASAI: Tyndall Air Force Base.

Hur väljer du en stil för de projekt du arbetar med?

Det beror verkligen på projektet. Jag gillar icke-fotorealistiska renderingar (NPR). Dessa stilar tillåter en designer att kommunicera design i ett tidigt skede innan många viktiga arkitektoniska beslut har fattats. Jag tycker att SketchUp är ett utmärkt verktyg för detta. För varje projekt utvecklar jag en anpassad stil i Stilbyggaren. Till exempel, i ett projekt för Fort Bliss (som ligger i El Paso, Texas), fokuserade jag på en pastellfärgad vattenstämpel för skyline och arbetade med ökenfärger som en nyans av sand för att få en känsla för den miljön.

Bild i NPR-stil visas upp. Projekt: Dudley Square.

Jag framförde att om du designar i SketchUp bör du tänka kritiskt på inte bara designen, utan hur man kommunicerar avsikten genom anpassningen av den stiliserade representationen. Jag känner att du måste tänka kritiskt på hur du presenterar idéer för kunder. Detta kan vara väldigt noggrant och du måste gå färg för färg i en design. Detta kan ta mycket tid, vilket är anledningen till att många inte kommer att göra det.

Använda anpassade stilar för att kommunicera projektdetaljer. Projekt: Militärkaserner.

Varför gillar du visualiseringar av NPR-typ mest?

I de tidiga stadierna, när en design är i förändring och samtal med kunderna äger rum, signalerar en fotorealistisk rendering att projektet är slutfört och att designändringar inte längre är möjliga. Medan en NPR-visual antyder en känsla av förändring och har ett enormt konstnärligt element i sig, som arkitekter dras mot. 

Fler bilder i NPR-stil.

Finns det specifika renderingsverktyg som du föredrar? 

Vi använder ett brett utbud av renderingsverktyg beroende på projektets skede och vad vi försöker åstadkomma. Som du har sett förlitar vi oss på renderingsmotorer och verktyg som verkligen kan förbättra utdatakvaliteten. Några av dessa är Unreal EngineUnityV-Ray3ds Max TwinMotionSubstance PainterQuixel Megascans, och för efterproduktion använder vi hela Adobe Creative Cloud Suite.

Om Jacobs

På Jacobs utmanar vi idag att återuppfinna morgondagen genom att lösa världens mest kritiska problem för blomstrande städer, motståndskraftiga miljöer, uppdragskritiska resultat, operativa framsteg, vetenskapliga upptäckter och banbrytande tillverkning, förvandla abstrakta idéer till verklighet som förändrar världen för gott. Med 14 miljarder dollar i intäkter och en talangstyrka på cirka 55 000, tillhandahåller Jacobs ett komplett spektrum av professionella tjänster inklusive konsulttjänster, tekniska, vetenskapliga och projektleveranser för den statliga och privata sektorn. Besök www.jacobs.com och ta kontakt med Jacobs på FacebookInstagramLinkedIn och Twitter.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.